GETTY IMAGES
Verontrustende geschiedenis: Volkswagen
Volkswagen (VW) werd op 28 mei 1937 door de Nazi's opgericht, als onderdeel van Adolf Hitler's visie om elk Duits gezin in staat te stellen een eigen auto te bezitten. Oorspronkelijk geëxploiteerd door het Duitse Arbeidsfront, exploiteerde Volkswagen meer dan 15.000 slavenarbeiders uit nabijgelegen concentratiekampen. In 1944 reisde een VW-fabrieksingenieur naar Auschwitz om 300 bekwame Joodse metaalbewerkers te selecteren voor de productie van militaire voertuigen voor het Reich.
Toen de Tweede Wereldoorlog ten einde liep, stuurde Volkswagen twee vertegenwoordigers – Dr. Ellenmayer en Dr. Kardos – naar S.S. Obergruppenfuhrer Dr. Scheid en andere nazi-industriëlen om plannen te maken voor het economisch herstel van Duitsland na de uiteindelijke nederlaag van Hitler. Dit plan om het nazi-rijk weer op te bouwen werd door geallieerde spionnen ontdekt, maar Amerikaanse beleidsmakers besloten toch om Volkswagen het middelpunt te maken van hun pogingen om de Duitse auto-industrie nieuw leven in te blazen.
VW blijft tot op de dag van vandaag een mammoetbedrijf, en het behoudt aanzienlijke invloed op de Duitse regering.
In 2017 beschuldigden de VS de Duitse automakers Volkswagen, Daimler AG, bmw, Audi en Porsche van het voeren van een gecoördineerde strategie door het verkeerd voorstellen van emissieresultaten om dieselauto's concurrerender te maken in binnen- en buitenland. Zij hebben de Amerikaanse antitrustwet geschonden. Binnen de Europese Unie werden verschillende van deze ondernemingen ervan beschuldigd als een kartel samen te werken.
Der Spiegel berichtte dat Daimler, bmw, Audi en VW vanaf 2006 geheime vergaderingen hielden om een gemeenschappelijke strategie af te spreken om de milieuagentschappen van de Amerikaanse overheid te bedriegen. Er waren veel aanwijzingen dat deze bedrijven, waarvan Volkswagen de belangrijkste was, bedrog pleegden (ten koste van de uitstoot van meer kooldioxide) om een concurrentievoordeel te behalen.
De Duitse regering praat eindeloos over de noodzaak het milieu te beschermen. Toch zijn deze bedrijven er met lichte straffen van afgekomen. De Duitse automobielindustrie, veruit de grootste in Europa, zorgt voor 800.000 Duitse banen en is goed voor 5% van de totale economische productie van het land.
Aanvankelijk zouden 5 miljoen dieselauto's uit het verkeer worden genomen, omdat zij niet aan de kooldioxidedoelstelling voldeden. In plaats daarvan kwamen de autofabrikanten en de regering overeen dat een software-update voldoende zou zijn. Spiegel Online wees erop dat deze oplossing "de goedkoopste voor de autofabrikanten en de slechtste voor de menselijke longen" is.
De Duitse regering liet VW wegkomen met lichte straffen. In de VS verkocht Volkswagen 580.000 getroffen voertuigen en moest 25 miljard dollar aan boetes, straffen en andere schadevergoedingen betalen. In Europa verkocht het 8 miljoen voertuigen, maar Duitsland legde het slechts 1,1 miljard dollar boete op.